Skip to content

Precizări de presă – Mecanismul de raportare #nofake al MCID

Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) a lansat în luna mai mecanismul de raportare #nofake, pentru a facilita transmiterea, analiza și rezolvarea rapidă, prioritară, a raportărilor de conținut inadecvat realizate de români către platformele sociale. Mecanismul #nofake a fost primul din România și o premieră la nivel european.

Rețelele de socializare Facebook, Instagram, TikTok si YouTube au milioane de utilizatori în România, iar în acest an, în România, au fost organizate alegeri pentru toate demnitățile publice.

Mecanismul #nofake a preluat sesizări de la români, care vizau mai multe tipuri de conținut: deepfakes, înșelătorii online, alegeri, conținut instigator la ură etc. și le-a transmis către platforme sau către instituțiile abilitate conform legii.

Facem precizarea că MCID nu poate elimina conținutul inadecvat. Scopul #nofake a fost de a diminua timpul de rezolvare a raportărilor de conținut inadecvat. Acest obiectiv a fost îndeplinit, câtă vreme sute de solicitări transmise prin mecanism au fost analizate prioritar, scurtând timpul de răspuns de la câteva săptămâni la câteva ore.

Sesizările transmise prin mecanismul #nofake au fost verificate intern de către platforme și au fost eliminate dacă platformele au stabilit că standardele propriilor comunități online au fost încălcate. Decizia de a elimina conținutul inadecvat revine fiecărei platforme în parte.

Standardele comunităților online sunt reguli interne ale fiecărei platforme în parte, dar aceste reguli sunt în concordanță cu legislația europeană Digital Services Act (DSA).

Am implicat într-un grup comun de lucru instituții și autorități cu competențe specifice în aplicarea normelor în vigoare: Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), etc.

Am organizat ședințe ale acestui grup de lucru și am participat și la ședințele organizate de ANCOM, care are calitatea de Digital Services Coordinator la nivel național, în ce privește legislația europeană Digital Services Act. În total, au fost mai mult de 10 întâlniri cu reprezentanții instituțiilor publice și cu reprezentanții tehnici ai platformelor de socializare, în cadrul cărora au fost stabilite canale proprii de raportare ale fiecărei instituții în parte, conform atribuțiilor legale, cu fiecare platformă.

Prin mecanismul de raportare #nofake, MCID a primit peste 3300 de raportări de la români, pe care le-a transmis atât direct către platforme, cât și către instituțiile responsabile, odată ce propriile lor canale de raportare au fost operaționalizate.

Doar jumătate din sesizările primite au reprezentat conținut inadecvat, iar dintre acestea în jur de 70% sunt deepfakes despre investiții sau medicamente miraculoase menite să fraudeze populația.

Aceste raportări au fost transmise către platforme direct de la MCID pentru raportările ce vizau fraude, escrocherii sau hărțuire.

Din 24 octombrie, MCID a primit 475 de solicitări, majoritatea fiind despre materiale electorale, pe care MCID le-a înaintat către AEP, instituție care are singurul mecanism din România prin care transmite conținut online ce vizează materiale electorale, spre analiză și eliminare.

MCID nu a avut acces la rapoartele interne de analiză ale platformelor.

Sari la conținut